.Projektredovisning- Vad vi har gjort och hur har det gått?

Projektredovisning – vad har vi gjort och hur har det gått?

Ett av klassens tema för läsåret var världen, och det blev detta som vi har jobbat mest med. Det har även kommit att inkludera bl.a. engelska, matte och SO-ämnen.

Redan i åk 2 hade vi sjungit om världen, så första lektionen i v. 36 repeterade vi genom att sjunga ”Jorden-runt-låten” ( Dan & Gullan Bornemark), och visade på kartan var de olika ställena låg. Pratade om kartan – är jorden platt som en karta – jordgloben är en sfär/klot.
Hann också med att repetera puls, klappa och gå i pulsen. (Förövning för notvärden=bråktal)

V.37 lyssnade barnen på ”Planeterna” (Gustaf Holst). Vi jämförde hur de olika planeterna lät i musiken, om det fanns någon koppling till deras namn som var gamla gudanamn och stod för olika saker, ex. Mars – krig, Venus – fred. (Kan man känna  sig glad/ledsen/arg om man lyssnar på olika slags musik?)
Sjöng ”Solsystemskalas” (Madeleine Wittmark). I den sången räknar man upp planeterna i ordning från solen, och pratade lite om ljusår och avstånd i rymden.

Jag lärde ut ”Jorden är vår”. Barnen fick som uppgift att skriva en egen text till låten.

V.38
Repade ”Solsystemskalas”. Med hjälp av den kunde barnen placera planeterna i rätt ordning på Skolplus.

Vi sjöng barnens texter till ”Jorden är vår”. Alla texter finns på klassens blogg.

Undersökte Google Earth, och zoomade in på Sverige – Blekinge – Mörrum. Man kunde t.o.m. se sina hus och jämföra avstånden mellan husen, till Karlshamn, och till andra orter. Och när vi zoomade ut blev steget kort till att prata om världsdelarna.

Använde Skolplus för att träna världsdelar och väderstreck. Vi lyssnade på musik från olika länder. (Spotify)

V.39
Repade världsdelarna. När vi lyssnade på Spotify-listan med världsmusik fick barnen försöka gissa från vilket land musiken kom ifrån. Det blev en intressant diskussion eftersom musik från Balkan kunde låta som om den kom från Mellanöstern, och irländsk musik kunde komma från USA. Varför?

Eftersom jag skulle åka till Bokmässan gjorde jag ett sidospår och vi ägnade en lektion åt läsning och böcker, pratade favoriter, och sjöng Astrid Lindgren-sånger. Jag visade även en av mina favoritböcker ”Skriv om och om igen” (Ylva Karlsson, Katarina Kuick) som ger tips på hur man skriver egna historier.

v.41 lyssnade vi på ”Peter och vargen” eftersom musikskolan hade ett projekt med Karlshamns musiksällskap. Jag berättade sagan och vi pratade om olika slags instrument.
Vi sjöng sånger av Lennart Hellsing eftersom jag hade sett och hört honom på bokmässan.

V.42 och 43 var det mycket sånger om Hallowen, även prat om varför vi firar denna helg, och varifrån den kom från början.
Fortsatte även med puls och periodträning. Man klappar i takt och är tyst på ex. vartannat slag, eller går 4 slag och är still 4 slag.

V.45
Vi sjöng ”Höstblues” (växelsång), ”Jag gillar hösten” (kanonsång), och Äppelreceptet (talkör, ”rap”).
Tränade notvärden genom att dela upp klassen i fyra grupper, SMÖR (helnot), KRYDDOR (halvnoter), GODA ÄPPLEN ( fjärdedelar) och Å SÅ LITE SOCKERSMULOR (åttondelar). Alla grupper fick säga sitt ord i takt samtidigt. Det fick plats fyra stycken GODA ÄPPLEN på en SMÖR, alltså fyra fjärdedelar på en hel(not). Jämförde med bråktal i matematik.
Jag visade även symbolerna för de olika notvärdena.

v.46
Repetition av höstsångerna. Jämförelse av kanon och växelsång.
Pulsträning. Repetition av notvärden och symbolerna på Skolplus.

Resten av höstterminen blev det mycket träning inför julspelet och julavslutningen.

V.3
Vi fortsatte på Skolplus med notvärden och introducerade skalan, musikens alfabet. Barnen fick bestämma varsin tonhöjd och notvärde, som jag satte ihop till en melodi. Klassen skrev en text till sin melodi.

V.4
Repetition av skalan – notvärden. Vi testade gruppernas verser till den nyskrivna melodin.

Vi tränade på ”Fruktsånger” (”Tuttifrutti”, ”Mango Tango”, Ananasjazz” och ”Ragtime Lime” av Dan Bornemark) och pratade varför det är bra med vitaminer.

Jag hade letat fram sånger från de olika väderstrecken, som vi lyssnade på. ”Kling, klang, klockan slår” (Sverige), ”When I´m gone” (USA), ”Sakura” (Japan) och Shosholoza (Syd-Afrika). Diskussion om man kunde höra varifrån de kom.

V.5
Repeterade ”Fruktsångerna”.
Resten av lektionen lyssnade vi via YouTube och Spotify på väderstreckssångerna, och försökte gissa vilka instrument som spelade. Pratade om de olika instrumentgrupperna: Sträng-, slagverks-, blås-, stråk- och tangentinstrument.

V.6
Spelade Musikmemory med fjorton olika instrumentkort. Jag visade alla korten och berättade vad de hette, och sen fick barnen poäng om de kunde namnge instrumentet på kortparet som de vände upp.
 Vi hann också sjunga ”Fruktsångerna”.
V.7
På begäran blev det ett parti Musikmemory igen. Som bonus tränade barnen på instrumentgrupperna och även lite multiplikation eftersom man ska lägga ut 28 kort i rader: hur många rader med hur många kort i varje rad? Finns det flera lösningar?
V.9
Denna veckan presenterade Sofie och jag projektet för barnen. Vi berättade att det skulle bli fyra filmer om olika länder i de fyra väderstrecken, nämligen Sverige i norr, Japan i öster, Syd-Afrika i söder och USA i väster.
 Sen spånade vi tillsammans fram frågor som man kunde använda för att göra sina filmer. Barnen var kreativa och vi fick ihop massor av saker som man kunde ta reda på.
Jag började lära ut ”Kling, klang, klockan slår” och ”When I´m gone”.

V.10
Jag lärde ut ”Sakura” och ”Shosholoza”, och repeterade de andra väderstreckslåtarna.

Fr.o.m. denna vecka har vi nästan enbart arbetat med olika delar av film/musikprojektet. Letat information, arrangerat och spelat in musik, både som bakgrundsmusik och till inbjudningsmusik. Barnen har skrivit berättartexter som de sedan spelat in. Sofie har visat ett enkelt bild/videoredigeringsprogram som barnen har fått jobba med.

V.22
Gala-premiär på filmerna med mingel, uppträdande av barnen med filmmusiken, utdelande av ”Årets Gyllene Laxen” i fyra olika kategorier plus ”Årets Wildcard”, och förstås premiärvisningar av fem filmer ( Sverige, Japan, Syd-Afrika, USA och Irak som var årets wildcard).
Mycket applåder, mycket publik och mycket beröm avslutade kvällen!