Projektredovisning – vad
har vi gjort och hur har det gått?
Ett av klassens tema för
läsåret var världen, och det blev detta som vi har jobbat mest med. Det har
även kommit att inkludera bl.a. engelska, matte och SO-ämnen.
Redan i åk 2 hade vi
sjungit om världen, så första lektionen i v. 36 repeterade vi genom att sjunga
”Jorden-runt-låten” ( Dan & Gullan Bornemark), och visade på kartan var de
olika ställena låg. Pratade om kartan – är jorden platt som en karta – jordgloben
är en sfär/klot.
Hann också med att
repetera puls, klappa och gå i pulsen. (Förövning för notvärden=bråktal)
V.37 lyssnade barnen på
”Planeterna” (Gustaf Holst). Vi jämförde hur de olika planeterna lät i musiken,
om det fanns någon koppling till deras namn som var gamla gudanamn och stod för
olika saker, ex. Mars – krig, Venus – fred. (Kan man känna sig glad/ledsen/arg om man lyssnar på olika
slags musik?)
Sjöng ”Solsystemskalas”
(Madeleine Wittmark). I den sången räknar man upp planeterna i ordning från
solen, och pratade lite om ljusår och avstånd i rymden.
Jag lärde ut ”Jorden är
vår”. Barnen fick som uppgift att skriva en egen text till låten.
V.38
Repade ”Solsystemskalas”.
Med hjälp av den kunde barnen placera planeterna i rätt ordning på Skolplus.
Vi sjöng barnens texter
till ”Jorden är vår”. Alla texter finns på klassens blogg.
Undersökte Google Earth,
och zoomade in på Sverige – Blekinge – Mörrum. Man kunde t.o.m. se sina hus och
jämföra avstånden mellan husen, till Karlshamn, och till andra orter. Och när
vi zoomade ut blev steget kort till att prata om världsdelarna.
Använde Skolplus för att
träna världsdelar och väderstreck. Vi lyssnade på musik från olika länder. (Spotify)
V.39
Repade världsdelarna. När
vi lyssnade på Spotify-listan med världsmusik fick barnen försöka gissa från
vilket land musiken kom ifrån. Det blev en intressant diskussion eftersom musik
från Balkan kunde låta som om den kom från Mellanöstern, och irländsk musik
kunde komma från USA. Varför?
Eftersom jag skulle åka till
Bokmässan gjorde jag ett sidospår och vi ägnade en lektion åt läsning och
böcker, pratade favoriter, och sjöng Astrid Lindgren-sånger. Jag visade även en
av mina favoritböcker ”Skriv om och om igen” (Ylva Karlsson, Katarina Kuick) som
ger tips på hur man skriver egna historier.
v.41 lyssnade vi på ”Peter
och vargen” eftersom musikskolan hade ett projekt med Karlshamns musiksällskap.
Jag berättade sagan och vi pratade om olika slags instrument.
Vi sjöng sånger av Lennart
Hellsing eftersom jag hade sett och hört honom på bokmässan.
V.42 och 43 var det mycket
sånger om Hallowen, även prat om varför vi firar denna helg, och varifrån den
kom från början.
Fortsatte även med puls
och periodträning. Man klappar i takt och är tyst på ex. vartannat slag, eller går
4 slag och är still 4 slag.
V.45
Vi sjöng ”Höstblues”
(växelsång), ”Jag gillar hösten” (kanonsång), och Äppelreceptet (talkör,
”rap”).
Tränade notvärden genom
att dela upp klassen i fyra grupper, SMÖR (helnot), KRYDDOR (halvnoter), GODA
ÄPPLEN ( fjärdedelar) och Å SÅ LITE SOCKERSMULOR (åttondelar). Alla grupper
fick säga sitt ord i takt samtidigt. Det fick plats fyra stycken GODA ÄPPLEN på
en SMÖR, alltså fyra fjärdedelar på en hel(not). Jämförde med bråktal i
matematik.
Jag visade även symbolerna
för de olika notvärdena.
v.46
Repetition av
höstsångerna. Jämförelse av kanon och växelsång.
Pulsträning. Repetition av
notvärden och symbolerna på Skolplus.
Resten av höstterminen
blev det mycket träning inför julspelet och julavslutningen.
V.3
Vi fortsatte på Skolplus
med notvärden och introducerade skalan, musikens alfabet. Barnen fick bestämma
varsin tonhöjd och notvärde, som jag satte ihop till en melodi. Klassen skrev
en text till sin melodi.
V.4
Repetition av skalan –
notvärden. Vi testade gruppernas verser till den nyskrivna melodin.
Vi tränade på
”Fruktsånger” (”Tuttifrutti”, ”Mango Tango”, Ananasjazz” och ”Ragtime Lime” av Dan
Bornemark) och pratade varför det är bra med vitaminer.
Jag hade letat fram sånger
från de olika väderstrecken, som vi lyssnade på. ”Kling, klang, klockan slår”
(Sverige), ”When I´m gone” (USA), ”Sakura” (Japan) och Shosholoza (Syd-Afrika).
Diskussion om man kunde höra varifrån de kom.
V.5
Repeterade
”Fruktsångerna”.
Resten av lektionen
lyssnade vi via YouTube och Spotify på väderstreckssångerna, och försökte gissa
vilka instrument som spelade. Pratade om de olika instrumentgrupperna: Sträng-,
slagverks-, blås-, stråk- och tangentinstrument.
V.6
Spelade Musikmemory med
fjorton olika instrumentkort. Jag visade alla korten och berättade vad de
hette, och sen fick barnen poäng om de kunde namnge instrumentet på kortparet
som de vände upp.
Vi hann också sjunga ”Fruktsångerna”.
V.7
På begäran blev det ett
parti Musikmemory igen. Som bonus tränade barnen på instrumentgrupperna och
även lite multiplikation eftersom man ska lägga ut 28 kort i rader: hur många
rader med hur många kort i varje rad? Finns det flera lösningar?
V.9
Denna veckan presenterade
Sofie och jag projektet för barnen. Vi berättade att det skulle bli fyra filmer
om olika länder i de fyra väderstrecken, nämligen Sverige i norr, Japan i
öster, Syd-Afrika i söder och USA i väster.
Sen spånade vi tillsammans fram frågor som man
kunde använda för att göra sina filmer. Barnen var kreativa och vi fick ihop
massor av saker som man kunde ta reda på.
Jag började lära ut
”Kling, klang, klockan slår” och ”When I´m gone”.
V.10
Jag lärde ut ”Sakura” och
”Shosholoza”, och repeterade de andra väderstreckslåtarna.
Fr.o.m. denna vecka har vi
nästan enbart arbetat med olika delar av film/musikprojektet. Letat
information, arrangerat och spelat in musik, både som bakgrundsmusik och till inbjudningsmusik.
Barnen har skrivit berättartexter som de sedan spelat in. Sofie har visat ett enkelt
bild/videoredigeringsprogram som barnen har fått jobba med.
V.22
Gala-premiär på filmerna
med mingel, uppträdande av barnen med filmmusiken, utdelande av ”Årets Gyllene
Laxen” i fyra olika kategorier plus ”Årets Wildcard”, och förstås
premiärvisningar av fem filmer ( Sverige, Japan, Syd-Afrika, USA och Irak som
var årets wildcard).
Mycket applåder, mycket
publik och mycket beröm avslutade kvällen!