Musikprojektet "En resa i tid och rum och tanke"


Musikprojektet " En resa i tid och rum och tanke"



Musik som verktyg för inlärning

Projektet "Gör en resa i tid rum och tanke"
Läsåret 2013-2013
Mörrums skola klass3a, Karlshamns kommun

Bilder, lektionsinnehåll och elevernas utvärderingar kommer finnas på klassbloggen:
Morrumskolan04.blogspot.com


Musikskolans lärare följer årsplaneringen för en klasslärare i åk 3 under hela läsåret 2013-2014 och medverkar under
två 30 minuters lektioner per vecka.

Tema: Världen,Blekinge,träd,uppfinningar,ljus,ljud,luft och temperatur men även svenska,matematik och engelska.

Lektionerna kommer att innehålla möjlighet till inlärning genom musik eftersom musik är ett internationellt och för eleverna "känt språk" och kan på ett naturligt sätt integreras i vårt temaarbete.
Vi vill undersöka om färdighetsträning och minnesträning kan underlättas och förstärkas genom musikens olika element, bl.a. Rytm, puls och analys.

Tanken att "lära sig med alla sinnen" kommer genomsyra undervisningen.

Sofie Andersson och Agneta Gyllö Karlborg
Mörrum 2013



Agneta visar klassen takt och puls.

Utvärdering av musiken 2014 Eleverna

Vad har jag lärt mig?

Jag har lärt mig olika världsdelar, noter och väderstrecken
Att sjunga bra
Att spela musik
Sjunga……. och språk
Överrösta de andra som är fler personer
Om planeter
Musik
Sjunga jättemycket
Att musiken är bra
Bli bättre på att sjunga, vara tyst och lyssna på mina vänner, lärt mig lite olika instrument
Olika länder och vad man sjunger i länderna och olika sånger
Noter och att sjunga i olika toner och att sjunga kanon
…och om rymden
Engelska och sjunga
Lärt mig om länder

-------------------------------------------------------------
Vad har varit svårt?
Lite svårt var det med noter
Inget
Att lära sig alla noter
Språk
Att komma in på rätt ställe( i låten)
Göra filmen
Noter
Lära sig låtarna
Länderna har varit svårt
Att lära mig Shosholoza
Att lära sig instrument
Vissa sånger jag inte kände igen kan vara svåra att sjunga. Komma ihåg instrument namnen
När vi övade inför filmpremiären
Inget
Att sjunga i kanon för man kommer in i den andra musiken…
Att lära sig alla låtar speciellt Shosholoza
Att hålla tonerna när man sjunger
Toner

------------------------------------------------------------

Vad har varit roligast/tråkigast?

Inget har varit tråkigt och allt har varit roligt
Det var kul att spela musikspel men det var inte kul när musiken slutade
Det roligaste var japanska och det tråkigaste var noter
Roligt att göra filmer, sjunga och Shosholoza men tråkigt med noter
Det tråkigaste var att göra filmen men jag vill göra en egen film
Tvärflöjt var roligt
Den tråkiga låten var Sakura och Shosholoza var jätte kul
Det var roligt att sjunga Shosholoza
Det var roligt att sjunga
Det tråkiga var när vi tränade
När man ska spela musik är det roligt men när man ska läsa är det tråkigt.
Det är roligt med musik och man kan lära sig att sjunga bättre och att våga sjunga, det tråkiga är att man inte har hjälpen hemma.
Det var tråkigt att sjunga samma låt hela tiden.
Roligt när vi lärde oss Shosholoza och tråkigt när vi tränade noter
Roligt att sjunga om länder och tråkigt att musiken ibland var svår.
Allt var roligt

-------------------------------------------------------------

Vad kunde man gjort på något annat sätt?

Att prova att öva på olika sätt
Träna på andra sätt och öva på olika sätt
Man kunde gjort om Kling klang klockan slår så tjejerna var mot killarna.
Lära sig på andra sätt
Att inte dela upp sig i grupper
Öva hemma
Man kan göra allting på ett annat sätt
Inget
Man kan stå rakt i stället för att stå snett
Istället för att stå snett mot varandra i Shosholoza tycker jag att man ska stå rakt och slappna av
Träna träna och lära oss spela fler instrument
Världsdelarna skulle man kunnat göra på annat sätt…
Att man fick ibland spela små instrument

Hur är det att ha två fröknar samtidigt?

Bra för dom har olika sätt att öva på
Lite blandat men mest bra för det brukar gå snabbare att få hjälp
Väldigt bra! För båda kunde diskutera
Roligt!
Bra ! då lär man sig mycket bättre
Och så lär man sig mer
Man får mer hjälp
Kul!
Det är mycket bra!
Bra man hinner mycket mera
Det känns bra för båda kan hjälpa till
Svårt att veta vem man ska koncentrera sig på
Det känns roligt att ha två fröknar
Bra! Man får mer hjälp
Bra att den ena spelar och den andra har datorn t e x

-------------------------------------------------------------

Vad har man för nytta av musik?
Noterna är matte för de heter fjärdedelsnot och andra noter……
Att lära sig komma ihåg andra saker
Man lär sig om rymden, gånger, väderstreck, japanska, sydafrikanska och engelska
Sjunga starkt
Det är kul att sjunga och man tränar rösten
Man kan dansa till den
Man kan komma på saker
Om man vill kan man spela instrument
Lära sig nya sånger
Man lär sig mycket
Att det är roligt att lyssna
Man kan lära sig låtar och mycket mera och höra instrumenten i bakgrunden.
Lära sig spela musik
Det är roligt och man kan lära sig saker genom att sjunga
Man kan göra det roligt i skolan och hemma
Matten blir mycket enklare
Då kan man uppträda
Att lära sig
Man kan ha roligt
Att lära sig nya saker



-------------------------------------------------------------

Har du lärt dig något om hur du lär dig?

Jag övar hemma
Jag övar hemma och på datorn
Jag lär mig bäst om jag övar på sångtexten många gånger
Det är enklare att lära sig planeterna genom en sång än att säga dem
Genom att läsa och lyssna
Sjunga i takt
Man lär sig när man sjunger
….tittar på tavlan
Öva hemma och i skolan
Jag har lärt känna de andra i klassen mer
Jag har lärt mig spela instrument
Jag har lärt mig spela trummor
Jag ska bara öva
Nej!
Man övar och övar till man kan
Jag vill öva mig på svåra saker. Jag kan öva med en kompis
Man tittar på smartboarden
Jag har lärt mig hur man lär sig sånger
När jag sjunger lär jag mig. Då fastnar texten i huvudet
När man sjunger lär man sig

-------------------------------------------------------------


Finns det något som du skulle vilja göra om igen?

En film igen.
Shosholoza
Det var kul när jag och en kompis sjöng. Hihi!
En annan film.
Sjunga mer Shosholoza
Göra om en film.
Nej!
Sjunga Sol, vind och vatten.
Ja , sjunga Cupsong.
Ja trummor
Sjunga olika låtar
Sjunga  Hej, hej sommartider
Om rymden
Ja det vill jag…..
Ja, sjunga Kling klang och Sakura
Sjunga om Shosholoza och uppträda
Kling klang vill jag sjunga igen

-------------------------------------------------------------

Varför vill du göra det igen?

För det var så kul att sjunga och att alla andra ser en.
För att jag gillar låten
Det var jobbigt att berätta på filmen så det vill jag inte göra.
För att jag tycker låten är bra
Det var roligt
För att jag gjorde fel
För att jag tycker det var roligt att sjunga den
Det var roligt
För att det är roligt
Vet inte!
För att man kan öva sig då
För att det är den bästa låten jag vet
För att det är kul och man lär sig
Det var kul. Jag tror på mig själv att jag klarar det.
För att den var rolig att sjunga


-------------------------------------------------------------

Om du skulle berätta om detta års musiklektioner för någon främmande . Vad skulle du berätta då?

Om hur vi lärde oss väderstreck och språk med musik.
Vi gjorde filmer och uppträdande och det var kul.
Kul! Vi har lärt oss noter och landskap.
Jag skulle berätta att musiken var det jättebra låtar
Hur vi lärde oss noterna
Hur vi lärde oss multiplikation
Att vi kan sjunga
Att det var roligt och att man lär sig mycket
Att jag har spelat trombon
Att det var roligt
Att om man övar sig så går det och vi gav aldrig upp och då har vi lärt oss
Att vi har lärt oss sjunga starkt och att hålla sluttonen längre.
Att jag har presterat bra (emot innan)
Om multiplikation med sånger
Att vi hade världens bästa fröken
Det var roligt att arbeta
Det har varit kul att göra och sjunga
Att vi har på bara några dagar lärt oss nya sånger
-------------------------------------------------------------

Hur känns det att uppträda?(före/efter)


Det är spännande före och pirrigt. Men efter är det skönt att det är klart
Det kändes bra både före och efter
Före är det kul för det pirrar i magen
Efter är det bra. Allt bara släpper som om man är en fjäril som har lärt sig flyga.
Före är det pinsamt och efter ok.
Det är kul och lite pinsamt
Före är det pinsamt och efter roligt
Bra och dåligt!
Jättebra!
Innan känns det dåligt men efter känns det mycket bra
Pinsamt!
Bra! Man har redan gjort det som man inte blir rädd
Det känns nervöst men man vet att man klara det
Pirr i magen men sen känns det bra
Bra före och efter
Det känns läskigt
Pinsamt!
Pirrigt före och skönt efter
Först nervös sen lättad

-------------------------------------------------------------

Hur känns det att se / höra sig själv på bloggen?

Lite pinsamt men rätt kul också att vara på internet
Pinsamt och kul
Pinsamt men ändå kul
Inte kul alls. Inte van vid att spela in. Man kan vänja sig!
Pinsamt men ändå kul
Det var konstigt
Bra!
Bra och pinsamt
Lite pirrigt
Mycket, mycket bra
Konstigt!
Bra, det är bara mig själv jag hör
Det känns lite konstigt
Pinsamt för alla kan se mig
Det känns sådär
Det känns läskigt
Pinsamt
Konstigt men roligt
Lite konstigt


-------------------------------------------------------------

Tror du att du har någon nytta av det du lärt dig i
framtiden ? Vad?

Jag har lärt mig sjunga och spela musik
Jag tror att jag kan ha stor nytta
Bara för att man är färre kan man ändå överrösta dom som är fler folk
Ja! Att kunna länder, väderstreck och jag har blivit bättre på att våga sjunga.
Ja, jag har nog nytta av att sjunga
Att prata!
Ja om noter
Att spela instrument
Ja, att kunna sjunga
Ja, jag vill starta ett band
Instrument!
Ja, om man vill bli musiker är det lättare att lärs sig när man är barn
Ja om man är tvungen att välja att uppträda med en låt har man nytta av att ha gjort det innan
Jag har lärt mig våga!
Ja!
Ja, att uppträda
Kunna instrument
Att våga sjunga!
Jag tror att jag har nytta av det jag lär mig


-------------------------------------------------------------

Vad skulle du vilja ha gjort annorlunda?( fråga 2)

Jag vill ha mer populärmusik i skolan och mer ny musik.
Jag skulle gjort om Kling klang så tjejerna skulle sjunga mot killarna
Jobba tillsammans med 3c
En annan egen film med mer innehåll
Dansat!
Jag skulle göra en film om Blekinge
Vet inte!
Sjunga varje dag
Dansa och sjunga samtidigt
Jag vill inte spela fiol
Inte tramsa!
Att man övar lite till filmpremiären och lite till skolavslutningen
Istället för att öva hela tiden inför filmpremiären så ville jag öva inför skolavslutningen
Sjunga på andra språk än svenska och engelska
Ingenting!
Inget!
Inte instrument
Att sjunga mer med delade grupper

-------------------------------------------------------------


Utvärdering av musikprojektet 2014
Agneta Gyllö Karlborg och Sofie Andersson




Vad har jag lärt mig?

Två lärare ger en bättre dynamik i lektionen. Den ena kan följa upp det den andra säger/gör så att nivån på undervisningen höjs.
Klassläraren arbetade vidare med det vi startat upp på musiklektionen på andra arbetspass och använde musiken som ett sätt att väcka nyfikenhet för eleverna.

-------------------------------------------------------------
Vad har varit svårt?
Den gemensamma planeringen finns det mycket lite tid för. Vi har mejlat mycket och setts några få gånger under året bla  träffades vi på musikskolan på planeringsdagarna i augusti och på en studiedag sågs vi ett par timmar.
Bernt deltog i den första planeringen.

Det blir störigt när tekniken strular. Dator/smartboard


-------------------------------------------------------------

Vad har varit roligast/tråkigast?

När tekniken funkar och vi kan använda alla de saker vi planerat för. Tex smartboard med sångtexten eller skolplus (planeter/världsdelar) och spelat instrument samtidigt
Spotify och youtube och google maps
Vi har tittat och känt på olika instrument.
Eleverna som spelat på musikskolan under året har många gånger under året visat upp sina instrument och haft flera konserter för klasskompisarna/åk2 Mörrums skola
De är stolta och vågar framträda.
När de arbetade med sina filmer så övade de mycket demokrati och samarbete. Det var lärorikt att gå  in i grupperna och diskutera hur man samarbetar och hur man beslutar vad som ska skrivas och vilket innehåll som är viktigt. Det känns som om de har fått en erfarenhet i detta med sig. De har lärt sig hur man gör och även känt på svårigheterna.

-------------------------------------------------------------

Vad kunde man gjort på något annat sätt?

Vår känsla är att de har med sig mer kunskap om musik än man brukar i åk 3.
De har också förstått att man kan lära sig med hjälp av musik.
Vi skulle kunnat fördjupa oss i flera saker men tiden räcker ju inte till. Vi fick göra val hela tiden . Men eleverna var ju med och påverkade våra val.
Vi diskuterade om olika slags musikstilar och var de kommer ifrån. Likheter och olikheter. Detta hade varit intressant att återuppta på mellanstadiet eller högstadiet och se hur eleverna tänker vidare och se om de kan använda denna kunskap för att nå målen i åk9.  Och om de kan knyta denna erfarenhet till historieämnet.

-------------------------------------------------------------



Hur är det att ha två fröknar samtidigt?

En har puttat och en har dragit och så har vi turats om. Vi lär oss av varandra. En kompetensutveckling inom vår egen skola/kommun. Vi har olika kunskaper och bakgrunder och kan då byta erfarenheter och coacha varandra till att prova okända saker.
Om vi samarbetar bra är vi en utmärkt förebild för eleverna.
-------------------------------------------------------------

Vad har man för nytta av musik?

Vi har använt musiken som ett redskap för att lära in begrepp/fakta etc och även skapa nyfikenhet inför kommande uppgifter
De har också lärt sig vikten av musik som bakgrund och hur viktig den är
Vi har jobbat med puls och takt men önskar att vi hunnit med det mer i perioder.
Vi såg tydligt att de elever som hade det svårt motoriskt och/eller språkligt hade också svårt med puls.
Detta hade vi också läst i litteratur innan.
Vi kände att de behövde och hittade strategier för att hamna rätt. Vi gav flera olika tips till hela gruppen och pekade inte ut dom som hade svårt men märkte efter ett tag att de hittat en strategi som hjälpte dem att bli säkrare på puls/takt.
Många elever har använt tex multiplikationssångerna när de löst uppgifter på matten och andra har använt musiken för att lära in tex glosor. Vi hoppas att de har fått fler redskap för inlärning. Vi hoppas att detta kommer att visa resultat senare i elevernas skolgång genom betyg i åk 6.
-------------------------------------------------------------

Har du lärt dig något om hur du lär dig?

Vi har lärt oss av att läsa litteratur och av varandra och av att lyssna på eleverna.
Vi har reflekterat över hur man själv lär ut saker när man är två lärare som kan diskutera hur det gick och hur vi kan gå vidare. Det känns skönt att få respons från en annan pedagog.
-------------------------------------------------------------


Finns det något som du skulle vilja göra om igen?

Vi är flexibla så vissa saker har vi planerat på ett sätt men gjort på ett annat.

-------------------------------------------------------------

Varför vill du göra det igen?
-------------------------------------------------------------

Om du skulle berätta om detta års musiklektioner för någon främmande . Vad skulle du berätta då?

-------------------------------------------------------------

Hur känns det att uppträda?(före/efter)
-------------------------------------------------------------

Hur känns det att se / höra sig själv på bloggen?

Det är nyttigt men jobbigt och de är viktigt att öva på även för vuxna. Det vi gör med barnen ska vi vuxna också göra.
Att ha högt i tak och våga göra bort sig är en förutsättning för en bra undervisning. Att man är ett föredöme men att vuxna också kan känna sig pinsam.
-------------------------------------------------------------

Tror du att du har någon nytta av det du lärt dig i
framtiden ? Vad?

Vi är säkra på att vårt samarbete gör oss till bättre pedagoger. Att diskutera inlärning behöver man göra hela tiden. Och att våga prova på nya saker och att våga misslyckas  är viktigt!
”Det är av misstagen vi lär oss!!!!”
-------------------------------------------------------------

Vad skulle du vilja ha gjort annorlunda?
-------------------------------------------------------------