Musikprojektet " En resa i tid och rum och tanke"
Musik som verktyg för inlärning
Projektet "Gör en resa i tid rum och tanke"
Läsåret 2013-2013
Mörrums skola klass3a, Karlshamns kommun
Bilder, lektionsinnehåll och elevernas utvärderingar kommer finnas på klassbloggen:
Morrumskolan04.blogspot.com
Musikskolans lärare följer årsplaneringen för en klasslärare i åk 3 under hela läsåret 2013-2014 och medverkar under
två 30 minuters lektioner per vecka.
Tema: Världen,Blekinge,träd,uppfinningar,ljus,ljud,luft och temperatur men även svenska,matematik och engelska.
Lektionerna kommer att innehålla möjlighet till inlärning genom musik eftersom musik är ett internationellt och för eleverna "känt språk" och kan på ett naturligt sätt integreras i vårt temaarbete.
Vi vill undersöka om färdighetsträning och minnesträning kan underlättas och förstärkas genom musikens olika element, bl.a. Rytm, puls och analys.
Tanken att "lära sig med alla sinnen" kommer genomsyra undervisningen.
Sofie Andersson och Agneta Gyllö Karlborg
Mörrum 2013
Agneta visar klassen takt och puls.
Utvärdering av musiken 2014 Eleverna
Vad har jag lärt mig?
Jag
har lärt mig olika världsdelar, noter och väderstrecken
Att
sjunga bra
Att
spela musik
Sjunga…….
och språk
Överrösta
de andra som är fler personer
Om
planeter
Musik
Sjunga
jättemycket
Att musiken
är bra
Bli
bättre på att sjunga, vara tyst och lyssna på mina vänner, lärt mig lite olika
instrument
Olika
länder och vad man sjunger i länderna och olika sånger
Noter
och att sjunga i olika toner och att sjunga kanon
…och
om rymden
Engelska
och sjunga
Lärt
mig om länder
-------------------------------------------------------------
Vad har varit svårt?
Lite
svårt var det med noter
Inget
Att
lära sig alla noter
Språk
Att
komma in på rätt ställe( i låten)
Göra
filmen
Noter
Lära
sig låtarna
Länderna
har varit svårt
Att
lära mig Shosholoza
Att
lära sig instrument
Vissa
sånger jag inte kände igen kan vara svåra att sjunga. Komma ihåg instrument
namnen
När vi
övade inför filmpremiären
Inget
Att
sjunga i kanon för man kommer in i den andra musiken…
Att
lära sig alla låtar speciellt Shosholoza
Att
hålla tonerna när man sjunger
Toner
------------------------------------------------------------
Vad har varit roligast/tråkigast?
Inget
har varit tråkigt och allt har varit roligt
Det
var kul att spela musikspel men det var inte kul när musiken slutade
Det
roligaste var japanska och det tråkigaste var noter
Roligt
att göra filmer, sjunga och Shosholoza men tråkigt med noter
Det
tråkigaste var att göra filmen men jag vill göra en egen film
Tvärflöjt
var roligt
Den
tråkiga låten var Sakura och Shosholoza var jätte kul
Det
var roligt att sjunga Shosholoza
Det
var roligt att sjunga
Det
tråkiga var när vi tränade
När
man ska spela musik är det roligt men när man ska läsa är det tråkigt.
Det är
roligt med musik och man kan lära sig att sjunga bättre och att våga sjunga,
det tråkiga är att man inte har hjälpen hemma.
Det
var tråkigt att sjunga samma låt hela tiden.
Roligt
när vi lärde oss Shosholoza och tråkigt när vi tränade noter
Roligt
att sjunga om länder och tråkigt att musiken ibland var svår.
Allt
var roligt
-------------------------------------------------------------
Vad kunde man gjort på något annat sätt?
Att
prova att öva på olika sätt
Träna
på andra sätt och öva på olika sätt
Man
kunde gjort om Kling klang klockan slår så tjejerna var mot killarna.
Lära
sig på andra sätt
Att
inte dela upp sig i grupper
Öva
hemma
Man
kan göra allting på ett annat sätt
Inget
Man
kan stå rakt i stället för att stå snett
Istället
för att stå snett mot varandra i Shosholoza tycker jag att man ska stå rakt och
slappna av
Träna
träna och lära oss spela fler instrument
Världsdelarna
skulle man kunnat göra på annat sätt…
Att
man fick ibland spela små instrument
Hur är det att ha två fröknar samtidigt?
Bra
för dom har olika sätt att öva på
Lite
blandat men mest bra för det brukar gå snabbare att få hjälp
Väldigt
bra! För båda kunde diskutera
Roligt!
Bra !
då lär man sig mycket bättre
Och så
lär man sig mer
Man
får mer hjälp
Kul!
Det är
mycket bra!
Bra
man hinner mycket mera
Det
känns bra för båda kan hjälpa till
Svårt
att veta vem man ska koncentrera sig på
Det
känns roligt att ha två fröknar
Bra!
Man får mer hjälp
Bra
att den ena spelar och den andra har datorn t e x
-------------------------------------------------------------
Vad har man för nytta av musik?
Noterna
är matte för de heter fjärdedelsnot och andra noter……
Att
lära sig komma ihåg andra saker
Man
lär sig om rymden, gånger, väderstreck, japanska, sydafrikanska och engelska
Sjunga
starkt
Det är
kul att sjunga och man tränar rösten
Man
kan dansa till den
Man
kan komma på saker
Om man
vill kan man spela instrument
Lära
sig nya sånger
Man
lär sig mycket
Att
det är roligt att lyssna
Man
kan lära sig låtar och mycket mera och höra instrumenten i bakgrunden.
Lära
sig spela musik
Det är
roligt och man kan lära sig saker genom att sjunga
Man
kan göra det roligt i skolan och hemma
Matten
blir mycket enklare
Då kan
man uppträda
Att
lära sig
Man
kan ha roligt
Att
lära sig nya saker
-------------------------------------------------------------
Har du lärt dig något om hur du lär dig?
Jag
övar hemma
Jag
övar hemma och på datorn
Jag
lär mig bäst om jag övar på sångtexten många gånger
Det är
enklare att lära sig planeterna genom en sång än att säga dem
Genom
att läsa och lyssna
Sjunga
i takt
Man
lär sig när man sjunger
….tittar
på tavlan
Öva
hemma och i skolan
Jag
har lärt känna de andra i klassen mer
Jag
har lärt mig spela instrument
Jag
har lärt mig spela trummor
Jag
ska bara öva
Nej!
Man
övar och övar till man kan
Jag
vill öva mig på svåra saker. Jag kan öva med en kompis
Man
tittar på smartboarden
Jag
har lärt mig hur man lär sig sånger
När
jag sjunger lär jag mig. Då fastnar texten i huvudet
När
man sjunger lär man sig
-------------------------------------------------------------
Finns det något som du skulle vilja göra om igen?
En
film igen.
Shosholoza
Det
var kul när jag och en kompis sjöng. Hihi!
En
annan film.
Sjunga
mer Shosholoza
Göra
om en film.
Nej!
Sjunga
Sol, vind och vatten.
Ja ,
sjunga Cupsong.
Ja
trummor
Sjunga
olika låtar
Sjunga Hej, hej sommartider
Om
rymden
Ja det
vill jag…..
Ja,
sjunga Kling klang och Sakura
Sjunga
om Shosholoza och uppträda
Kling
klang vill jag sjunga igen
-------------------------------------------------------------
Varför vill du göra det igen?
För
det var så kul att sjunga och att alla andra ser en.
För
att jag gillar låten
Det
var jobbigt att berätta på filmen så det vill jag inte göra.
För
att jag tycker låten är bra
Det
var roligt
För
att jag gjorde fel
För
att jag tycker det var roligt att sjunga den
Det
var roligt
För
att det är roligt
Vet
inte!
För
att man kan öva sig då
För
att det är den bästa låten jag vet
För
att det är kul och man lär sig
Det
var kul. Jag tror på mig själv att jag klarar det.
För
att den var rolig att sjunga
-------------------------------------------------------------
Om du skulle berätta om detta års musiklektioner för någon främmande
. Vad skulle du berätta då?
Om hur
vi lärde oss väderstreck och språk med musik.
Vi
gjorde filmer och uppträdande och det var kul.
Kul!
Vi har lärt oss noter och landskap.
Jag
skulle berätta att musiken var det jättebra låtar
Hur vi
lärde oss noterna
Hur vi
lärde oss multiplikation
Att vi
kan sjunga
Att
det var roligt och att man lär sig mycket
Att
jag har spelat trombon
Att
det var roligt
Att om
man övar sig så går det och vi gav aldrig upp och då har vi lärt oss
Att vi
har lärt oss sjunga starkt och att hålla sluttonen längre.
Att
jag har presterat bra (emot innan)
Om
multiplikation med sånger
Att vi
hade världens bästa fröken
Det
var roligt att arbeta
Det
har varit kul att göra och sjunga
Att vi
har på bara några dagar lärt oss nya sånger
-------------------------------------------------------------
Hur känns det att uppträda?(före/efter)
Det är
spännande före och pirrigt. Men efter är det skönt att det är klart
Det
kändes bra både före och efter
Före
är det kul för det pirrar i magen
Efter
är det bra. Allt bara släpper som om man är en fjäril som har lärt sig flyga.
Före
är det pinsamt och efter ok.
Det är
kul och lite pinsamt
Före
är det pinsamt och efter roligt
Bra
och dåligt!
Jättebra!
Innan
känns det dåligt men efter känns det mycket bra
Pinsamt!
Bra!
Man har redan gjort det som man inte blir rädd
Det
känns nervöst men man vet att man klara det
Pirr i
magen men sen känns det bra
Bra
före och efter
Det
känns läskigt
Pinsamt!
Pirrigt
före och skönt efter
Först
nervös sen lättad
-------------------------------------------------------------
Hur känns det att se / höra sig själv på bloggen?
Lite
pinsamt men rätt kul också att vara på internet
Pinsamt
och kul
Pinsamt
men ändå kul
Inte
kul alls. Inte van vid att spela in. Man kan vänja sig!
Pinsamt
men ändå kul
Det
var konstigt
Bra!
Bra
och pinsamt
Lite
pirrigt
Mycket,
mycket bra
Konstigt!
Bra,
det är bara mig själv jag hör
Det
känns lite konstigt
Pinsamt
för alla kan se mig
Det
känns sådär
Det
känns läskigt
Pinsamt
Konstigt
men roligt
Lite
konstigt
-------------------------------------------------------------
Tror du att du har någon nytta av det du lärt dig i
framtiden ? Vad?
Jag
har lärt mig sjunga och spela musik
Jag
tror att jag kan ha stor nytta
Bara
för att man är färre kan man ändå överrösta dom som är fler folk
Ja!
Att kunna länder, väderstreck och jag har blivit bättre på att våga sjunga.
Ja,
jag har nog nytta av att sjunga
Att
prata!
Ja om
noter
Att
spela instrument
Ja,
att kunna sjunga
Ja,
jag vill starta ett band
Instrument!
Ja, om
man vill bli musiker är det lättare att lärs sig när man är barn
Ja om
man är tvungen att välja att uppträda med en låt har man nytta av att ha gjort
det innan
Jag
har lärt mig våga!
Ja!
Ja,
att uppträda
Kunna
instrument
Att
våga sjunga!
Jag tror
att jag har nytta av det jag lär mig
-------------------------------------------------------------
Vad skulle du vilja ha gjort annorlunda?(
fråga 2)
Jag vill ha mer
populärmusik i skolan och mer ny musik.
Jag skulle gjort om Kling
klang så tjejerna skulle sjunga mot killarna
Jobba tillsammans med 3c
En annan egen film med mer
innehåll
Dansat!
Jag skulle göra en film om
Blekinge
Vet inte!
Sjunga varje dag
Dansa och sjunga samtidigt
Jag vill inte spela fiol
Inte tramsa!
Att man övar lite till filmpremiären
och lite till skolavslutningen
Istället för att öva hela
tiden inför filmpremiären så ville jag öva inför skolavslutningen
Sjunga på andra språk än svenska
och engelska
Ingenting!
Inget!
Inte instrument
Att sjunga mer med delade
grupper
-------------------------------------------------------------
Utvärdering av musikprojektet 2014
Agneta Gyllö Karlborg och Sofie Andersson
Vad har jag lärt mig?
Två
lärare ger en bättre dynamik i lektionen. Den ena kan följa upp det den andra
säger/gör så att nivån på undervisningen höjs.
Klassläraren
arbetade vidare med det vi startat upp på musiklektionen på andra arbetspass
och använde musiken som ett sätt att väcka nyfikenhet för eleverna.
-------------------------------------------------------------
Vad har varit svårt?
Den
gemensamma planeringen finns det mycket lite tid för. Vi har mejlat mycket och
setts några få gånger under året bla
träffades vi på musikskolan på planeringsdagarna i augusti och på en
studiedag sågs vi ett par timmar.
Bernt
deltog i den första planeringen.
Det
blir störigt när tekniken strular. Dator/smartboard
-------------------------------------------------------------
Vad har varit roligast/tråkigast?
När
tekniken funkar och vi kan använda alla de saker vi planerat för. Tex
smartboard med sångtexten eller skolplus (planeter/världsdelar) och spelat
instrument samtidigt
Spotify
och youtube och google maps
Vi har
tittat och känt på olika instrument.
Eleverna
som spelat på musikskolan under året har många gånger under året visat upp sina
instrument och haft flera konserter för klasskompisarna/åk2 Mörrums skola
De är
stolta och vågar framträda.
När de
arbetade med sina filmer så övade de mycket demokrati och samarbete. Det var
lärorikt att gå in i grupperna och
diskutera hur man samarbetar och hur man beslutar vad som ska skrivas och
vilket innehåll som är viktigt. Det känns som om de har fått en erfarenhet i
detta med sig. De har lärt sig hur man gör och även känt på svårigheterna.
-------------------------------------------------------------
Vad kunde man gjort på något annat sätt?
Vår
känsla är att de har med sig mer kunskap om musik än man brukar i åk 3.
De har
också förstått att man kan lära sig med hjälp av musik.
Vi
skulle kunnat fördjupa oss i flera saker men tiden räcker ju inte till. Vi fick
göra val hela tiden . Men eleverna var ju med och påverkade våra val.
Vi
diskuterade om olika slags musikstilar och var de kommer ifrån. Likheter och
olikheter. Detta hade varit intressant att återuppta på mellanstadiet eller
högstadiet och se hur eleverna tänker vidare och se om de kan använda denna
kunskap för att nå målen i åk9. Och om
de kan knyta denna erfarenhet till historieämnet.
-------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
Hur är
det att ha två fröknar samtidigt?
En har
puttat och en har dragit och så har vi turats om. Vi lär oss av varandra. En
kompetensutveckling inom vår egen skola/kommun. Vi har olika kunskaper och
bakgrunder och kan då byta erfarenheter och coacha varandra till att prova
okända saker.
Om vi
samarbetar bra är vi en utmärkt förebild för eleverna.
-------------------------------------------------------------
Vad har man för nytta av musik?
Vi har
använt musiken som ett redskap för att lära in begrepp/fakta etc och även skapa
nyfikenhet inför kommande uppgifter
De har
också lärt sig vikten av musik som bakgrund och hur viktig den är
Vi har
jobbat med puls och takt men önskar att vi hunnit med det mer i perioder.
Vi såg
tydligt att de elever som hade det svårt motoriskt och/eller språkligt hade
också svårt med puls.
Detta
hade vi också läst i litteratur innan.
Vi
kände att de behövde och hittade strategier för att hamna rätt. Vi gav flera
olika tips till hela gruppen och pekade inte ut dom som hade svårt men märkte
efter ett tag att de hittat en strategi som hjälpte dem att bli säkrare på
puls/takt.
Många elever har använt tex multiplikationssångerna när de löst uppgifter på matten och andra har använt musiken för att lära in tex glosor. Vi hoppas att de har fått fler redskap för inlärning. Vi hoppas att detta kommer att visa resultat senare i elevernas skolgång genom betyg i åk 6.
-------------------------------------------------------------
Har du lärt dig något om hur du lär dig?
Vi har
lärt oss av att läsa litteratur och av varandra och av att lyssna på eleverna.
Vi har
reflekterat över hur man själv lär ut saker när man är två lärare som kan diskutera hur det gick och hur vi kan gå vidare. Det känns skönt att få respons från en annan pedagog.
-------------------------------------------------------------
Finns det något som du skulle vilja göra om igen?
Vi är
flexibla så vissa saker har vi planerat på ett sätt men gjort på ett annat.
-------------------------------------------------------------
Varför vill du göra det igen?
-------------------------------------------------------------
Om du skulle berätta om detta års musiklektioner för någon främmande
. Vad skulle du berätta då?
-------------------------------------------------------------
Hur känns det att uppträda?(före/efter)
-------------------------------------------------------------
Hur känns det att se / höra sig själv på bloggen?
Det är
nyttigt men jobbigt och de är viktigt att öva på även för vuxna. Det vi gör med
barnen ska vi vuxna också göra.
Att ha
högt i tak och våga göra bort sig är en förutsättning för en bra undervisning.
Att man är ett föredöme men att vuxna också kan känna sig pinsam.
-------------------------------------------------------------
Tror du att du har någon nytta av det du lärt dig i
framtiden ? Vad?
Vi är
säkra på att vårt samarbete gör oss till bättre pedagoger. Att diskutera
inlärning behöver man göra hela tiden. Och att våga prova på nya saker och att
våga misslyckas är viktigt!
”Det är av misstagen vi lär oss!!!!”
-------------------------------------------------------------
Vad skulle du vilja ha gjort annorlunda?
-------------------------------------------------------------